Z Rębusza do Cieszyno

długa samotna jazda w kierunku Drawskiego Parku Krajobrazowego

Aleksander Kwiatkowski, 2015-08-22 (sobota)

Tagi: Strona główna, Rower, Z sakwami, Najlepsze
Miejscowości: Bierzwnik, Choszczno, Drawno, Kalisz Pomorski, Drawsko Pomorskie, Mirosławiec, Złocieniec, Ostrowice
Województwa: Zachodnio-pomorskie
Krainy: Drawski Park Krajobrazy

Chciałem spróbować przejechać dłuższy dystans samemu z sakwami. Miało to być etapem zrozumienia własnego "że się da", jak również, że da się samemu zrobić również dłuższe trasy.

Początkowo planowałem jechać do Kołobrzegu, jednak wracanie 5h pociągiem mi się nie uśmiechało, a tereny Drawskiego Parku Krajobrazowego były warte do zobaczenia samemu.

Pakowałem się dzień wcześniej. Ustawiłem budzik na 4:45 i poszedłem spać trochę po 22. Rano dokończyłem pakowanie, zrobiłem kanapki i ruszyłem na dworzeć, na pociag o 6:14. Zauważyłem w nim, że coraz więcej ludzi jeździ pociągiem z rowerem w stronę Świnoujścia.

Chyba dokładnie o 8:00 wysiadłem z pociągu i zaczęła się moja trasa we wsi Rębusz. Sam nie zauważyłem, w którym miejscu już się ta wioska skończyła.

Po drodze minąłem jezioro Kosino i dojechałem do wsi Pławno. Co ciekawe, tam chyba każda wioska ma swoją kolonię. Co chwilę widziałem znak dojazdu do jakieś kolonii.

Złote pola o poranku (121.072265625 kB)
Złote pola o poranku
Pentax K-5, Pentax Limited 40mm f2.8, 40mm f7.1 1/320 s ISO200

Wyjeżdzając z Pławna zauważyłem pierwsze oznaki tego, że teren nie będzie absolutnie płaski. Z jednej strony to była to dobra informacja, z drugiej strony nigdy nie jeździłem z sakwami po pagórkach.

Kościół w Brzezinach (143.0224609375 kB)
Kościół w Brzezinach
Pentax K-5, Pentax Limited 40mm f2.8, 40mm f5.6 1/250 s ISO200

Przejechałem przez Zieleniewo w kierunku Brzezin. Trochę jechałem przez las, więc była przerwa od widoków. Na pocieszenie w lesie jest trochę lepsze powietrze.

Wjazd do lasu za Zieleniewem (142.826171875 kB)
Wjazd do lasu za Zieleniewem
Pentax K-5, Pentax Limited 40mm f2.8, 40mm f5.0 1/200 s ISO200

Następnie skierowałem się drogą polną w kierunku Drawna. Po drodzę minąłem szyny niedziałającej już linii kolejowej. Jakoś ostatnio jest modna zamiana mało popularnych linii kolejowych na szlaki rowerowe i tutaj również w planach jest zrobienie szlaku rowerowego. Według mnie jest to i dobre i złe.

Przejechałem przez Drawno i kierowałem się w stronę Kalisza Pomorskiego przez Dębsko. Przed Dębskiem miałem okazję zobaczyć bardzo ładne polany, lekko pofałdowane. Na początku wsi gęsi wskoczyły na drogę jak przejeżdzałem. Chyba musi tam być naprawdę mały ruch.

Centrum wsi Dębsko (170.5 kB)
Centrum wsi Dębsko
Pentax K-5, Pentax Limited 40mm f2.8, 40mm f5.6 1/320 s ISO200

Chciałem jakoś inaczej dostać się do Kalisza Pomorskiego niż główną drogą. Wyjechałem drogą polną, która przez kilkadziesiąt metrów była idealnym szlakiem dla mnie. Wokół pola, dobrze ubita, jednak później pojawiło się więcej piasku. Dojechałem ostatecznie przez las i tym razem przejechałem przez tory, które są jeszcze używane. Przejeżdza tam szynobus z Piły do Szczecina.

Zielony szlak rowerowy obok miejscowości Giżyno (148.1533203125 kB)
Zielony szlak rowerowy obok miejscowości Giżyno
Pentax K-5, Pentax Limited 15mm f4, 15mm f6.3 1/125 s ISO200

Z Kalisza Pomorskiego wyruszyłem w kierunku Wierzchowa Pomorskiego. Przez ten dłuższy czas niewiele rzeczy się odznaczało, jednak tereny były według mnie ładne. Jednym z ciekawszych fragmentów to wyraźne zafałdowanie terenu między Pepłówkiem a Starą Studnicą. Widać to pod koniec filmiku.

Stara Sienica (136.609375 kB)
Stara Sienica
Pentax K-5, Pentax Limited 15mm f4, 15mm f7.1 1/400 s ISO200

Drugim to solidny zjazd za Starą Studnicą w stronę doliny rzeki Studzienica przedstawiony na filmiku poniżej.

Następnie przejechałem przez Osiek Drawski, w którym zdziwiło mnie to, że fragment drogi w centrum jest brukowany. Zrobiłem sobie kilkunastuminutową przerwę we wiacie przystanku autobusowego na wzgórzu obok wsi. Trochę pagórków po drodzę i wjechałem do Złocieńca.

Stary sklep w Cieszyno (153.89453125 kB)
Stary sklep w Cieszyno
Pentax K-5, Pentax Limited 15mm f4, 15mm f7.1 1/320 s ISO100

Kierowałem się do miejscowości Cieszyno. Zdziwiłem się, że jezioro jest tak blisko, i że jest całkiem solidna plaża tam. Zostawiłem sakwy i pojechałem pokręcić się po okolicy. Miałem 88km na liczniku i chciałem pobić mój dotychczasowy rekord - 95km.

Pojechałem jakimś szlakiem rowerowym obok jeziora Siecino. Okazało się, że są to moje ulubione tereny, tylko przydałyby się większe pagórki. Jechałem bez sakw, więc było fajniej i dynamiczniej. Dojechałem przez Chlebowo do Stare Worowo, gdzie był otwarty sklep. Drugi najbliższy jest w Cieszyno. Następnie wróciłem szlakiem rowerowym utworzonym po rozebraniu torów.

Szlak rowerowy na wschód od jeziora Siecino (147.0341796875 kB)
Szlak rowerowy na wschód od jeziora Siecino
Pentax K-5, Pentax Limited 15mm f4, 15mm f7.1 1/250 s ISO100

Dzień zakończyłem mając 103km, nie licząc 8km dojazdu do PKP w Poznaniu. Całkiem dobrze jak na sakwy i małe pagórki.

Jeziora Siecino (83.5380859375 kB)
Jeziora Siecino
Pentax K-5, Pentax Limited 15mm f4, 15mm f8.0 1/500 s ISO200

Ostatnią godzinę dnia spędziłem leżąc na plaży i czekając na zachód słońca. Gdybym miał statyw mógłbym lepsze zdjęcia zrobić.

Zachód Słońca nad Jeziorem Siecino (89.8447265625 kB)