Pętla przez Wolinski Park Narodowy

demonstracja jakie mogą być szlaki rowerowe w Polsce

Aleksander Kwiatkowski, 2016-09-18 (niedziela)

Tagi: Strona główna, Rower
Miejscowości: Świnoujście, Międzyzdroje
Województwa: Zachodnio-pomorskie

Najciekawsze miejsca

Dzień wcześniej byliśmy na zachód od Świnoujścia, to teraz najlepiej pojechać by było w drugą stronę - na wschód.

Tego dnia ruszyliśmy wcześniej - trochę po godzinie 9-tej. Przepłyneliśmy promem na drugą stronę Świnoujścia i kierowaliśmy się na południe.

Miasto te ma bardzo dużo ścieżek rowerowych i faktycznie przez większość czasu nie trzeba jechać ulicą razem z samochodami. Sam klimat jednak znacząco się zmienił po opuszczeniu okolic dworca kolejowego. Trochę jakby się wjechało w część przemysłową jakiegoś miasta.

Przejechaliśmy przez Ognicę w stronę "drugiego promu". W Świnoujściu są dwa promy: "pierwszy" jest dla pieszych, rowerzystów, motorów i samochodów mieszkańców, "drugi" jest dla samochodów wszystkich, którzy nie mieszkają tam na stałe.

Od tego miejsca jechaliśmy niebieskim szlakiem rowerowym. Musieliśmy przejechać 2km po drodzę 93. Ruch był wyraźny, ale nie był taki jak na zwykłej drodze krajowej. O widokach też nie ma co mówić.

Niebieski szlak rowerowy w stronę Przytoru (151.0634765625 kB)
Niebieski szlak rowerowy w stronę Przytoru
Pentax K-S2, 40mm f5.6 1/125 s ISO100

Skręciliśmy w prawo i wjechaliśmy w Przytór. Jest to taka mała wioska rybacko-letniskowa, która teraz jest częścią miasta Świnoujście. Posiada ona stację kolejową półtora kilometra od centrum na północ.

Przejechaliśmy po wale przeciwpowodziowym wokół którego było trochę wędkarzy. Zjechaliśmy z niego i wybraliśmy czerwony szlak pieszy zamiast niebieskiego rowerowego. Jakoś był on bliżej i wyglądało, że będzie ciekawszy.

Czasem widać ślady 'niemieckości' w tych terenach (149.0302734375 kB)
Czasem widać ślady 'niemieckości' w tych terenach
Pentax K-S2, 40mm f3.5 1/125 s ISO100

Wjechaliśmy w Woliński Park Narodowy i przedzieraliśmy się przez małą puszczę złożoną głównie z paproci. Ścieżka była przez prawie cały czas na szerokość jednej osoby a przez 1/3 trasy musieliśmy rowery prowadzić.

Wjeżdzając do Wolińskiego Parku Narodowego (208.083984375 kB)
Wjeżdzając do Wolińskiego Parku Narodowego
Pentax K-S2, 15mm f6.3 1/50 s ISO400

Gdy pieszy czerwony szlak złączył się z niebieskim rowerowym ruszyliśmy już trochę szybciej. Po 3km byliśmy już w południowej części Międzyzdrojów obok Zalesia. Zaskoczyły mnie różnice wysokości na wschód od Międzyzdroi.

Opuszczony dom w miejscowości Wicko (176.9892578125 kB)
Opuszczony dom w miejscowości Wicko
Pentax K-S2, 15mm f5.0 1/80 s ISO100

Teraz jechaliśny na południe. Celem było Jezioro Turkusowe. Początkowo tego dnia chciałem nawet dojechać niebieskim szlakiem rowerowym do Wolina, jednak brakowało nam odpowiedniej średniej prędkości aby móc to zrealizować.

Podobał mi się tunel otoczony krzakami przed wjazdem do Wapnicy.

Wejście na punkt widokowy (195.876953125 kB)
Wejście na punkt widokowy
Pentax K-S2, 15mm f7.1 1/8 s ISO400

Wejście na punkt widokowy obok Jeziora Turkusowego z rowerem było miejscami trudne. Musieliśmy prowadzić. Widok jednak był wart tego trudu.

Wyjeżdzając z Wapnicy zaciekawiła mnie duża łódka postawiono przed jednym domem. Była chyba tak duża jak ten dom.

Wyjazd z Wapnicy na wschód (151.8017578125 kB)
Wyjazd z Wapnicy na wschód
Pentax K-S2, 15mm f7.1 1/100 s ISO100

Niestety szlak niebieski pomimo bycia poprowadzonym na drodze ("żółtej" na mapie, "białe" są najmniej priorytetowe, ale powinny być lepsze niż gruntowe) był nieprzyjemny. Jechaliśmy drogą brukowanych kamienii.

Analizowałem jakie mamy opcje podczas jazdy, gdyż była już prawie 15-ta a mieliśmy przejechać przez Międzyzdroje i wrócić szlakiem R10. do Świnoujścia. Dojechaliśmy do drogi krajowej 3-ki, jednak nie chcieliśmy jechać jej poboczem.

Trasa do Międzyzdrojów (200.7685546875 kB)
Trasa do Międzyzdrojów
Pentax K-S2, 15mm f7.1 1/50 s ISO320

Czekała nas teraz droga gruntowa, która jak się okazało była przyjemniejsza w jeździe niż jazda po kamieniach po szlaku rowerowym. Tak to tu jest, że szlak rowerowy to może być cokolwiek. Może to być asfalt i jazda z samochodami, albo przedzieranie się przez tereny gdzie tylko w zimie nie ma błota.

Ruszyliśmy lasami Wolińskiego Parku Narodowego na północ. Trochę musieliśmy przejechać drogami gruntowymi, później pod wiaduktem kolejowym i dołączyliśmy do szlaku R10. Zjechaliśmy do Międzyzdroi robiąc przerwę na rybę i następnie kontynuacja trasy.

Latarnia w Świnoujściu (88.443359375 kB)
Latarnia w Świnoujściu
Pentax K-S2, 15mm f4.5 1/60 s ISO100

Cały szlak R10 z Międzyzdroi do Świnoujścia można opisać jako lekko pofalowany. Jedzie się przez lasy, czasami widzi jakiś stary bunkier, morza chyba w ogóle się nie widzi i co chwilę podjazd i lekki zjazd.

Wpis ukończono dnia 2016-11-29, czyli 72 dni później.