Okolice Powidzkiego Parku Krajobrazowego

oraz wiosenne tereny jednego z dopływów Noteci

Aleksander Kwiatkowski, 2017-05-27 (sobota)

Tagi: Rower, Strona główna
Miejscowości: Słupca, Ostrowite, Powidz, Kleczew, Wilczyn, Jeziora Wielkie, Strzelno, Mogilno, Trzemeszno
Województwa: Wielkopolskie

Najciekawsze miejsca

Pierwsza wersja trasy na ten dzien miała rozpocząć się w Koninie i przebiegać przez okolicę Kruszwicy. Maciej przekonał mnie do zmiany trasy mówiąc, że po drugiej strony Jeziora Powidzkiego jest znacznie lepsza droga i ciekawsze widoki.

Wpis o tym piszę prawie tydzień później, gdzie już się przygotowuję do kolejnej mini-wycieczki. W tym momencie czeka na poprawienie 13 wpisów. Pogoda jest zbyt dobra.

Wpis kończę prawie 5 miesięcy później w październiku. Trochę mi głupio przez to opóźnienie.

Wysiedliśmy z pociągu w Słupcy z dwoma miłymi panami, którzy nie zdążyli jeszcze wytrzeźwieć po wczorajszym wieczorze w Poznaniu. Podziwiam ludzi którzy nie czują że tracą czas w takich sytuacjach.

Ruszyliśmy na północ przejeżdzając przez miasto. Skręciliśmy w prawo aby jechać drogą szutrową w okolicy Jeziora Słupeckiego, wokół budującego się osiedla domów jednorodzinnych.

Wjazd do miejscowości Korwin (120.037109375 kB)
Wjazd do miejscowości Korwin
Pentax K-S2, 15mm f8.0 1/500 s ISO100

Droga zrobiła się po jakimś czasie bardziej zielona - było więcej drzew wokół niej a mniej nowych domów.

Gdy wyjeżdzaliśmy z Piotrowic skręciliśmy na drogę asfaltową i jechaliśmy na wschód do miejscowości o wyjątkowej nazwie - Korwin. Nie mogłem nie przejechać mając taką miejscowość w okolicy.

Przejechaliśmy przez Józefowo kierując się do Kochowa. Byłem w tej okolicy prawie dwa lata temu.

Wkroczyliśmy od tego momentu w okolice Jeziora Powidzkiego a po pewnym czasie po lewej stronie widzieliśmy domy letniskowe oraz ośrodki wczasowe.

Jezioro Powidzkie (136.212890625 kB)
Jezioro Powidzkie
Pentax K-S2, 15mm f7.1 1/250 s ISO100

W Kosewie zrobiliśmy przerwę przy sklepie spożywczym. Tam dowiedzieliśmy się gdzie jest ogólnodostępna plaża w okolicy. Są pewnie inne plaże ale mogą być zamknięte na prywatnym terenie danego ośrodka.

Dojechaliśmy do ośrodka Horn (jeżeli się nie mylę). Wyglądało ono jak takie "małe Miami".

Wróciliśmy się do niebieskiego szlaku rowerowego i kontynuowaliśmy trasę jadąc na wschód.

Przydrożna kapliczka w Naprusewie (166.1064453125 kB)
Przydrożna kapliczka w Naprusewie
Pentax K-S2, 15mm f7.1 1/320 s ISO100

Z Naprusewa jechaliśmy nadal niebieskim szlakiem rowerowym ale zmieniliśmy kierunek na północny. Wjechaliśmy w las i spotkaliśmy tam trochę piasku. Nikt nie lubi jeździć po piasku.

Na skrzyżowaniu w Skrzynce postanowiliśmy aby nie kontynuować jazdy przez las drogą gruntową. Lepiej byłoby dojechać do jakieś lepszej drogi asfaltowej i tak kontynuować podróż niż ryzykować czarnym szlakiem rowerowym i piaskami w lesie.

Przez Sierniczne Wielkie jechaliśmy już drogą w stronę Budzisława Górnego.

Łabędzie w Przyjezierzu (115.248046875 kB)
Łabędzie w Przyjezierzu
Pentax K-S2, 15mm f9.0 1/1000 s ISO200

Postanowiłem abyśmy przejechali przez Marszewo i dojechali do czarnego szlaku rowerowego. Bałem się go wcześniej ale okazało się, że jest to bardzo fajny szlak rowerowy, wyasfaltowany przynajmniej w tej części o praktycznie zerowym ruchu samochodów. Dojechaliśmy nim aż do samego Wilczyna.

Przez Wójcin dojechaliśmy do Przyjezierza. Miejscowość ta znana jest przez okoliczne jezioro i całkiem dużą plażę, takie lokalne małe morze.

Jezioro Ostrowskie w Przyjezierzu (88.3603515625 kB)
Jezioro Ostrowskie w Przyjezierzu
Pentax K-S2, 15mm f8.0 1/500 s ISO100

Było przez sezonem, dlatego plaża nie była cała zajęta. Pamiętam jak kiedyś w niedziele trudno było znaleźć miejsce do zaparkowania i konieczny był spacer do plaży.

Przy wyjeździe zauważyłem znak czerwonego szlaku rowerowego. Nie miałem go na swojej mapie w GPSie ale postanowiliśmy zaryzykować i pojechać nim. Ostatecznie skróciło to naszą trasę, nie musieliśmy przejeżdzać przez Ostrowo.

W Łąkiem niedaleko Strzelna zrobiliśmy przerwę na jedzenie. Po niej ruszyliśmy drogą gruntową i następnie do centrum wioski. Czekała teraz nas druga część trasy. Mieliśmy chyba równe dwie godziny do odjazdu pociągu z Wydartowa.

Lekki podjazd niedaleko doliny Noteci w Kątnie (132.943359375 kB)
Lekki podjazd niedaleko doliny Noteci w Kątnie
Pentax K-S2, 15mm f8.0 1/400 s ISO100

Trasa do Zbytowa nie jest jakaś specjalnie ciekawa, ale teraz mieszkając w Poznaniu doceniam ją bardziej i zauważam klimat małych wiosek. Przed Gębicami jest ciekawe skrzyżowanie Zbytowo (z której strony przyjechaliśmy) - Gębice (gdzie jedziemy) i Ostrowo. Dwa kilometry dalej zaczynają się Gębice bardzo fajnym zjazdem przez całą miejscowość.

Plaża w Kamionkach (112.0322265625 kB)
Plaża w Kamionkach
Pentax K-S2, 15mm f8.0 1/640 s ISO100

Nieużywane tory kolejowe aż do Orchowa opisałem we [wcześniejszym wpisie]({% 2016-12-26-kujawskie-okolice-noteci %}). Jedziemy rowerami podobną trasą jak wtedy jehałem samochodem. Kierujemy się do Kątna gdzie jest obniżenie zachodniego dopływu Noteci. Tym razem rowerami nie mamy problemu z przejechaniem po drodze gruntowej.

Obniżenie terenu i jezioro niedaleko Łosośników (108.8056640625 kB)
Obniżenie terenu i jezioro niedaleko Łosośników
Pentax K-S2, 15mm f8.0 1/500 s ISO100

Teraz gdy jest wiosna w pełni tereny te wyglądają zupełnie inaczej, zdecydowanie piękniej. To są chyba najpiękniejsze tereny w pobliżu rodzinnych stron, o których istnieniu również moi rodzice nie wiedzieli.

Dojechaliśmy do plaży w Kamionkach gdzie zrozumiałem że nie mamy dużo czasu. Ruszyliśmy na północ przez Łosośniki. Trochę czasu "zmarnowaliśmy" na zdjęcia obniżenia terenu po lewej (na zachód).

Droga do Targownicy (161.8369140625 kB)
Droga do Targownicy
Pentax K-S2, 15mm f7.1 1/320 s ISO100

Od teraz jechaliśmy szybko i sprawnie. Celem była stacja w Wydartowie. Ostatnie 2.5km musieliśmy przejechać po drodzę 15-ce denerwując kierowców, którzy musieli przez nas trochę wolniej jechać.

Na stacji kolejowej byliśmy chyba 3 minuty przed odjazdem pociągu.

Wpis ukończono dnia 2017-10-13, czyli 139 dni później.