Z Gniezna do Środy Wielkopolskiej

spokojna poranna, ale szybka, przejażdżka przez wielkopolskie wioski w okolicy Wrześni

Aleksander Kwiatkowski, 2017-08-26 (sobota)

Tagi: Rower, Strona główna
Miejscowości: Gniezno, Niechanowo, Września, Kołaczkowo, Miłosław, Środa Wielkopolska
Województwa: Wielkopolskie

Od jakiegoś czasu walczę z siodełkiem w rowerze szosowym i potrzebowałem okazji na ponowną próbę przetestowania kolejnego modelu. Nie miałem niestety dużo czasu dlatego musieliśmy trasę rozpocząć wcześnie rano.

Spałem trochę ponad 5 godzin i dlatego gdy już byłem w pociągu zacząłem mieć myśli "mogłem teraz spać". Przejechanie trasy to nierzadko walka z własnymi słabościami ale najtrudniej jest zacząć. Gdy już jestem w pociągu to nie będę wracał. To byłby powód do wstydu.

W Gnieźnie wysiedliśmy około 7:45 po czym ruszyliśmy na wschód. Jak zwykle celem było opuszczenie miasta.

Przejechaliśmy przez niezelektrfikowane tory kolejowe w kierunku północnym. Są one wykorzystywane przez dwie linie kolejowe: 281 i 353.

Okolice Karsewa (113.74609375 kB)
Okolice Karsewa
Pentax K-S2, 15mm f8.0 1/80 s ISO100

Dojechaliśmy do skrzyżowania niedaleko torów kolejowych linii 353. Linia ta miała być ulepszona do prędkości przynajmniej 150km/h i ten przejazd kolejowy mnie trochę zaskoczył. Myślałem że będzie on "wyraźniejszy", z większymi barierkami i nie tak blisko skrzyżowania.

Oprócz kilku ciekawych miejsc większość trasy była dla mnie monotonna. Przyczyną tego był pośpiech i niewyspanie. Jechaliśmy głównie przez pola uprawne. Górowała na nich kukurydza, chyba już przyschnięta.

W okolicy Niechanowa przejechaliśmy po torach Gnieźnieńskiej Kolei Wąskotorowej. Wystawały one wyraźnie ponad drogą dlatego należy uważać. Na ten moment kolejka ta jest nieczynna.

Wieś Wódki - tablica (128.927734375 kB)
Wieś Wódki - tablica
Pentax K-S2, 15mm f6.3 1/160 s ISO100

Nasz plan delikatnie ewoluował. Jechaliśmy na południe, jednak nie bezpośrednio do Wrześni.

Wjechaliśmy do miejscowości Wódki z której blisko jest do Grzybowa. W Grzybowie najważniejszym obiektem jest wczesnośredniowieczny gród.

Sklep w Gutowie Wielkim (104.318359375 kB)
Sklep w Gutowie Wielkim
Pentax K-S2, 15mm f6.3 1/100 s ISO200

Bardzo lubię stację podobne do tej jaka jest w Gutowie Wielkim. Łączą one bardzo małe miejscowości oraz można zacząć jazdę rowerem bez męczącego wyjazdu z miasta. Zrobiliśmy przerwę przy sklepie spożywczym.

Wieś Gorzyce (108.03515625 kB)
Wieś Gorzyce
Pentax K-S2, 15mm f6.3 1/200 s ISO100

Bierzglin pomimo tego, że jest niecały kilometr od drogi 92, też jest małą klimatyczną miejscowością.

W Kołaczkowie skręciliśmy na zachód i zaczeliśmy jechać do punktu docelowego, czyli do stacji w Środzie Wielkopolskiej.

Polna droga niedaleko Gorzyc (115.8974609375 kB)
Polna droga niedaleko Gorzyc
Pentax K-S2, 15mm f6.3 1/125 s ISO100

Przed Miłosławem przejechaliśmy obok stawów hodowlanych. Jest tam czerwony szlak rowerowy który dla rowerów górskich mógłby być ciekawszy. My jechaliśmy drogą asfaltową.

Kościół w Miłosławie (142.4228515625 kB)
Kościół w Miłosławie
Pentax K-S2, 15mm f6.3 1/100 s ISO200

Przejechaliśmy obok stacji kolejowej w Miłosławiu. Po wakacjach w 2017 roku miała być wznowiona linia kolejowa z Wrześni do Jarocina. Piszę ten wpis w grudniu i jeszcze nie słyszałem o konkretnym terminie wznowienia.

Staw przed Winną Górą (113.0634765625 kB)
Staw przed Winną Górą
Pentax K-S2, 15mm f6.3 1/200 s ISO100

Jechaliśmy bardzo szybko zielonym szlakiem. Ostatecznie na peron i do samego pociągu wjechałem rowerem tuż przed odjazdem. Pociąg odjechał kilka sekund po tym jak zamknęły się drzwi.

78km trasę przejechaliśmy sprawnie i fakt skończenia w południe dobrze prognozuje na przyszłość. Gdy poprawię sprawę siodełka i będę miał cały dzień, będe mógł przejeżdzać dwa razy dłuższe trasy.

Wpis ukończono dnia 2017-12-03, czyli 99 dni później.