Kolejowa okolica Żagania

koniec lata, deszcz i zlikwidowane linie kolejowe

Aleksander Kwiatkowski, 2019-09-07 (sobota)

Tagi: Strona główna, Kolejowe
Miejscowości: Poznań, Dopiewo, Buk, Opalenica, Nowy Tomyśl, Zbąszyń, Zbąszynek, Babimost, Sulechów, Czerwieńsk, Zielona Góra, Świdnica (lubuskie), Nowogród Bobrzański, Żary, Żagań, Małomice, Szprotawa, Niegosławice
Województwa: Wielkopolskie, Lubuskie

Wstęp

Do tego przejazdu namówił mnie Michał. Początkowo podesłał mi informacje o tym przejeździe Turkola, jednak to czy pojadę byłem pewien dopiero kilka dni przed.

Szczegóły

Początkowo miał to być przejazd do Przewozu obok granicy z Niemcami. Linia ta została wyremontowana przez wojsko. Niestety tydzień przed wyjazdem dostaliśmy maila o zmianie planów gdyż spaliła się łącznica (jeżeli dobrze pamiętam)

Okolice Porażyna (98.6796875 kB)
Okolice Porażyna
E-M1MarkII, OLYMPUS M.12-100mm F4.0, 70mm f4.5 1/250 s ISO320

Ostatnimi czasy prawie zawsze był problem z parowozem. Dla mnie osobiście nie jest on tak konieczny. Raz na jakiś czas fajnie jest przejechać aby mieć mentalną pamiątkę "jechałem tutaj parowozem", jednak ważniejsza dla mnie jest infrastruktura i okolica linii kolejowej.

Między stacjami Jastrzębsko a Chrośnice (142.5390625 kB)
Między stacjami Jastrzębsko a Chrośnice
E-M1MarkII, OLYMPUS M.12-100mm F4.0, 50mm f4.5 1/320 s ISO1250

Pociag z Poznania ruszył około 7:30. Trasę do Zbąszynka znałem już raczej dobrze, chociaż widziałem kilka ciekawych miejsc.

Między Opalenicą a Nowym Tomyślem jest nie za duży obszarowo las. Kończy się obszar terenów przystosowanych rolniczo w województwie wielkopolskim.

Okolica miejscowości Nowe Kramsko (114.240234375 kB)
Okolica miejscowości Nowe Kramsko
E-M1MarkII, OLYMPUS M.12-100mm F4.0, 100mm f4.5 1/320 s ISO320

Z okna pociągu widziałem ciekawe miejsca na rower. Znacznie ciekawsze niż jeżdzenie w okolicy Poznania oraz ogólna południowa część województwa.

Okolica wsi Łęgowo (108.1435546875 kB)
Okolica wsi Łęgowo
ILCE-7R, FE 85mm F1.8, 85mm f2.8 1/500 s ISO100

Pociągi osobowe na ogół kończą bieg w Zbąszynku. Kolejną stacją jest Babiomost, w którego okolicy jest sporo ciekawych miejsc na rower.

Okolice Sulechowa (140.3125 kB)
Okolice Sulechowa
ILCE-7R, FE 85mm F1.8, 85mm f2.8 1/1600 s ISO320

Krajobraz powoli robił się jesienny. Nie jestem zadowolony z wyjazdów rowerowych w tym roku. Zrobiłem więcej dobrych zdjęć niż wcześniej, jednak czułem teraz niedosyt. Może kolejne lato będzie wyjątkiem i nie będzie takiej suszy.

SU-42 w Sulechowie (115.025390625 kB)
SU-42 w Sulechowie
ILCE-7R, FE 85mm F1.8, 85mm f1.8 1/400 s ISO100

Zbliżaliśmy się do Sulechowa, miasta w którym rozpoczynałem dwa przejazdy rowerowe. Myślałem o tym, jak północna część województwa lubuskiego mi się podobała.

Opuszczając Sulechów (162.591796875 kB)
Opuszczając Sulechów
ILCE-7R, FE 85mm F1.8, 85mm f4.0 1/320 s ISO200

Z Sulechowa było kiedyś bezpośrednie połączenie linią 357 do Wolsztyna, którą zamknięto w 2005. Podobny los spotkał linię 379 do miejscowości Konotop oraz niedługą linię 384 do Świebodzina. Kolejny ważny węzeł kolejowy stał się stacją przelotową.

Rozlewisko Odry (145.4189453125 kB)
Rozlewisko Odry
E-M1MarkII, OLYMPUS M.12-100mm F4.0, 12mm f4.5 1/320 s ISO800

Jechaliśmy na południe linią 358 przez gęsty las. W tym lesie jest przystanek kolejowy w pobliżu wsi Pomorsko, a raczej był. Został on zamknięty w 2009 roku. Odległość od wsi jak i sama wielkość jej powodowały, że był on mało istotny ekonomicznie.

Rozlewisko Odry (172.150390625 kB)
Rozlewisko Odry
ILCE-7R, FE 85mm F1.8, 85mm f4.0 1/320 s ISO400

Wydaje mi się, że trzcina rosnąca w okolicy rzeki Odry jest mniej soczyście zielona niż niektóre drzewa.

Tory do Czerwieńska (132.5634765625 kB)
Tory do Czerwieńska
ILCE-7R, FE 85mm F1.8, 85mm f4.0 1/320 s ISO160

Od kilku miesięcy jednocześnie z Olympusem testuję pełnoklatkowe Sony A7R. Zdjęcia z pociągu według mnie są lepsze pełną klatką gdyż dobra stabilizacja nie jest aż tak istotna, gdy teren "się przesuwa" a pełna klatka lepiej się sprawdza przy wyższym ISO.

Opuszczając Zieloną Górę (171.50390625 kB)
Opuszczając Zieloną Górę
ILCE-7R, FE 85mm F1.8, 85mm f4.0 1/320 s ISO125

W okolicy Zielonej Góry robiłem mniej zdjęć. Las z pociągu nie jest czymś ciekawym.

Okolice wsi Słone (153.7646484375 kB)
Okolice wsi Słone
ILCE-7R, FE 85mm F1.8, 85mm f4.0 1/320 s ISO100

Trzy lata temu miałem okazję przejechać rowerem mijane okolice. Miałem wtedy do wyboru albo dojechać do Zielonej Góry i czekać dwie godziny albo przejechać kilkanaście kilometrów i czekać godzinę. Jak większość wycieczek, wspominam je lepiej po czasie.

Most nad Bobrem przy Nowogrodzie Bobrzańskim (144.896484375 kB)
Most nad Bobrem przy Nowogrodzie Bobrzańskim
ILCE-7R, FE 85mm F1.8, 85mm f4.0 1/320 s ISO500

Trudno nie zauważyć znacznie mniejszego zagęszczenia populacji na tych terenach.

Stacja Nowogród Osiedle (132.3984375 kB)
Stacja Nowogród Osiedle
E-M1MarkII, OLYMPUS M.12-100mm F4.0, 34mm f4.5 1/320 s ISO200

W Nowogrodzie Bobrzańskim ciekawe jest podzielenie miejscowości przez rzekę Bóbr. Są tam dwa przystanki kolejowe, każdy po przeciwnej stronie rzeki.

Prace rolnicze w okolicy Bieniowa (144.390625 kB)
Prace rolnicze w okolicy Bieniowa
ILCE-7R, FE 85mm F1.8, 85mm f4.0 1/320 s ISO160

W Bieniowie również miałem okazje zobaczyć zamknięte linie kolejowe. Na północny-zachód było kiedyś połączenie do Lubska (stacja).

Linia kolejowa do Lubska i Forst (chyba) (212.4775390625 kB)
Linia kolejowa do Lubska i Forst (chyba)
ILCE-7R, FE 85mm F1.8, 85mm f4.0 1/320 s ISO100

Kierowaliśmy się w tym momencie do Żagania, głównej miejscowości dzisiejszej wycieczki.

Tory w stronę Węglińca (118.125 kB)
Tory w stronę Węglińca
E-M1MarkII, OLYMPUS M.12-100mm F4.0, 28mm f5.0 1/320 s ISO200

Żagań jest chyba największym węzłem kolejowym, który nie jest zelektryfikowany.

Wjazd do Żagania (131.099609375 kB)
Wjazd do Żagania
E-M1MarkII, OLYMPUS M.12-100mm F4.0, 100mm f4.5 1/320 s ISO200

Tego dnia nie wykupowałem przejazdu do Małomic. Uważałem, że lepiej byłoby przejechać całą trasę z Żagania do Legnicy.

Rynek w Żaganiu (103.96875 kB)
Rynek w Żaganiu
E-M1MarkII, OLYMPUS M.12-100mm F4.0, 17mm f5.6 1/320 s ISO200

Na stacji w tym dniu było bardzo dużo ludzi. Tłok mnie trochę denerwował. Było jakieś otwarcie, przecinanie białoczerwonej wstęgi, nie interesowało mnie to.

Pałac Książęcy w Żaganiu (159.7236328125 kB)
Pałac Książęcy w Żaganiu
ILCE-7R, E 20mm F2, 20mm f9.0 1/60 s ISO100

Dlatego postanowiliśmy podjechać taksówką do centrum i zobaczyć co jest tam ciekawego. Mieliśmy dokładnie półtora godziny. Chcieliśmy też coś zjeść lepszego niż jedzenie z foodtrack'u na peronie.

Dziedziniec pałacu (161.9453125 kB)
Dziedziniec pałacu
ILCE-7R, E 20mm F2, 20mm f7.1 1/125 s ISO100

Dojechaliśmy na rynek w Żaganiu i tam kierowaliśmy się w stronę pałacu. Sam rynek jest jednym z najmniej ładnych centrów miast jakie widziałem. Jest tam ogromny brak spójności według mnie.

Drzewa na dziedzińcu pałacu (143.380859375 kB)
Drzewa na dziedzińcu pałacu
ILCE-7R, E 20mm F2, 20mm f7.1 1/60 s ISO200

Pałac Książecy kojarzył mi się z wizyta w Kamieniu Ząbkowickim pod względem widoku z dziedzińca.

Nad torami do Małomic/Legnicy (187.1015625 kB)
Nad torami do Małomic/Legnicy
E-M1MarkII, OLYMPUS M.12-100mm F4.0, 12mm f4.0 1/320 s ISO500

Zamiast zjeść coś obiadowego niestety z braku czasu zamówiliśmy kebaba. Wróciliśmy taksówką 10 minut przed odjazdem. Ruszyliśmy najważniejszą wycieczką tego dnia, był to przejazd do Niegosławic.

Tory linii kolejowej do Stypułowa/Nowej Soli (205.9697265625 kB)
Tory linii kolejowej do Stypułowa/Nowej Soli
E-M1MarkII, OLYMPUS M.12-100mm F4.0, 100mm f4.5 1/320 s ISO800

Po lewej stronie widziałem wiadukt linii 371, kolejnej już nieczynnej linii kolejowej. Tym razem jednak linia została zawieszona w latach 50-tych. Z Nowej Soli budowana jest ścieżka rowerowa. Jednym z najciekawszych obiektów na trasie jest most w Stanach.

Przystanek kolejowy w Szprotawie (146.0205078125 kB)
Przystanek kolejowy w Szprotawie
ILCE-7R, FE 85mm F1.8, 85mm f4.0 1/320 s ISO400

Sam mam mieszane odczucia jeżeli chodzi o budowanie ścieżek rowerowych na rozebranych liniach kolejowych. Zapowiedzi są zawsze piękna a w praktyce tylko kilka pomysłów kończy się sukcesem. Jednocześnie taka linia może utrudniać wznowienie połączenia w przyszłości.

Wiatraki w chmurach (73.892578125 kB)
Wiatraki w chmurach
E-M1MarkII, OLYMPUS M.12-100mm F4.0, 44mm f4.5 1/320 s ISO200

Tego dnia pogoda była w najlepszym wypadku średnia. Gdy jechaliśmy do Szprotawy padał deszcz i pojawiły się mgiełki. Było szaro i depresyjnie, jednak porównując wakacyjne upały było to miłą odskocznią.

Do lat 1940-tych funkcjonowała Kolej szprotawska, która łączyła Szprotawę z Zieloną Górą. Przejeżdżała przez południową część miasta.

Okolice Niegosławic (95.84375 kB)
Okolice Niegosławic
ILCE-7R, FE 85mm F1.8, 85mm f4.0 1/320 s ISO125

Zbliżaliśmy się do Niegosławic. Delikatnie padał deszcz. Szkoda że nie mogliśmy przejechać całej trasy aż do Głogowa. Linia ta jest używana tylko do przewozu towarów.

Dworzec w Niegosławicach (188.2158203125 kB)
Dworzec w Niegosławicach
ILCE-7R, FE 85mm F1.8, 85mm f2.2 1/125 s ISO100

Czy możliwe że w okolicy są jakieś zlikwidowane linie kolejowe? Dziwne gdyby tak nie było. Jest tu kolejna linia kolejowa (303). W tym momencie jest ona w stanie likwidacji. Gdyby była ona czynna to byłaby to dobra opcja na zwiedzanie Przemkowskiego Parku Krajobrazowego rowerem.

Towarowe Niegosławice (119.6220703125 kB)
Towarowe Niegosławice
ILCE-7R, FE 85mm F1.8, 85mm f2.2 1/500 s ISO100

Od tego momentu nasza wycieczka była w fazie powrotu. Naprzemiennie padał deszcz i nie padał. Rozważałem wysiąsć w Żarach i miałbym wtedy godzinę na zrobienie zdjęć tego miasta.

Okolice Bobrzan (123.69921875 kB)
Okolice Bobrzan
ILCE-7R, FE 85mm F1.8, 85mm f4.0 1/320 s ISO320

Niestety byłem już zmęczony i było mi zimno. Ubrałem się trochę za lekko na taką pogodę. Wolałem posiedzieć w pociągu i się nie ruszać.

Bóbr i polowanie na zdjęcia pociągu na moście (163.455078125 kB)
Bóbr i polowanie na zdjęcia pociągu na moście
ILCE-7R, FE 85mm F1.8, 85mm f4.0 1/320 s ISO400

Robiłem teraz większość zdjęć pełnoklatkowym Sony. Wyższe ISO było ważniejsze od stabilizacji.

Okolice Bieniowa (133.2216796875 kB)
Okolice Bieniowa
ILCE-7R, FE 85mm F1.8, 85mm f4.0 1/320 s ISO320

SU-42 się trochę popsuło i teraz ciągnęła nas spalinowa lokomotywa Lotosu. Przestałem robić zdjęcia. Czekałem tylko na kilka ważnych punktów, gdzie chciałem jeszcze raz je zrobić.

Most w Nowogrodzie Bobrzańskim (128.4306640625 kB)
Most w Nowogrodzie Bobrzańskim
ILCE-7R, FE 85mm F1.8, 85mm f4.0 1/320 s ISO4000

W Zielonej Górze mieliśmy godzinną przerwę. Poszliśmy coś zjeść lekkiego w okolicy dworca.

Rzeka Bóbr (108.0703125 kB)
Rzeka Bóbr
ILCE-7R, FE 85mm F1.8, 85mm f4.0 1/320 s ISO400

Jechałem w wagonie który miał uszkodzony akumulator i gdy pociąg zwalniał światło gasło. Mi to nie przeszkadzało. Mogłem się wyciszyć wieczorem.

Wróciłem do domu około godziny 22-giej. Byłem raczej zadowolony z dzisiejszej trasy. Na pewno zdecydowanie bardziej niż wycieczką do Łodzi.


Powiązane wpisy

Wpis ukończono dnia 2019-09-30, czyli 23 dni później.