Dojazd na Kociewie

połowa trasy to opuszczenie lasów, a druga połowa to mniej znane ale klimatyczne tereny

Aleksander Kwiatkowski, 2018-05-02 (środa)

Tagi: Rower, Strona główna
Miejscowości: Czersk, Śliwice, Osieczna, Lubichowo, Zblewo, Starogard Gdański
Województwa: Pomorskie

Tego dnia Maciej musiał już wracać do domu. Postanowiliśmy go odprowadzić i dalej jechać w tym samym kierunku - czyli w okolicy linii kolejowej w kierunku do Tczewa.

Dojazd do Szlachty był podobny od trasy, którą jechaliśmy dwa dni temu. Z Ostrowit ruszyliśmy skrótem przez las. W samej Szlachcie zamiast skręcać na dworzec kolejowy pojechaliśmy prosto w kierunku do Osiecznej.

Okolica Szlachty (122.2724609375 kB)
Okolica Szlachty
Pentax K-S2, 15mm f7.1 1/125 s ISO100

Chcieliśmy zobaczyć najdłuższą ławkę świata, jednak oznaczenie na mapie nie było precyzyjne. Przy sklepie dowiedzieliśmy się, że została ona już trochę uszkodzona dlatego opuściliśmy sobie.

Ciekawostką był koń w ogrodzie jedzący sobie żywopłot.

Ruszyliśmy przez las do Osiecznej. Ze Szlachty była poprowadzona linia kolejowa 218 przez Osieczną. Jechaliśmy równolegle do niej. Gdy opuściliśmy Osieczną wjeżdzając w las przejechaliśmy pod jej torami.

Las w okolicy Ocypla (201.9775390625 kB)
Las w okolicy Ocypla
Pentax K-S2, 15mm f7.1 1/50 s ISO125

Wjechaliśmy do Ocypla z południa widząc po lewej jakiś ośrodek wczasowy. Miejscowość ta jest raczej mocno związana z pobliskim jeziorem Wielki Ocypel. Patrząc teraz na mapę to trochę ciekawi mnie widok na Jezioro Ocypelek z okolicy torów, które są na zachód od centrum miejscowości.

Jezioro Wielki Ocypel (101.8046875 kB)
Jezioro Wielki Ocypel
Pentax K-S2, 15mm f8.0 1/100 s ISO100

Chcieliśmy dostać się na plaże chcąc zrobić przerwę na jedzenie. Pojechaliśmy przez ulicę Turystyczną. Nie wiem jak dokładnie się dostaliśmy nad jezioro. Ostatecznie zrobiliśmy pętlę wzdłuż plaży.

Wszystkie sensowne drogi powrotne były drogami prywatnymi. Pozostał tylko szlak pieszy na którym trudno było jechać rowerami. Miejscami prawie musieliśmy je wciągać.

Opuszczając Ocypel (194.66796875 kB)
Opuszczając Ocypel
Pentax K-S2, 15mm f7.1 1/60 s ISO100

Opuszczaliśmy Ocypel niebieskim szlakiem rowerowym do Lubichowa.

Droga była monotonna. Oprócz przystanku obok wsi Krępki, Młynki oraz rzeki Wdy niewiele ciekawego widzieliśmy.

Zrobiliśmy sobie w Lubichowie dłuższą przerwę na obiad. Porcje były solidne ale toaleta później odstraszała.

Wieś Kaliska (92.5166015625 kB)
Wieś Kaliska
Pentax K-S2, 15mm f7.1 1/200 s ISO100

Ruszyliśmy na północ zielonym szlakiem rowerowym przez wieś Kaliska. Tego dnia był jakiś zlot motorowy.

Po opuszczeniu granicy Lubichowa wjechaliśmy w teren, który znacznie bardziej mi się podobał.

Dojechaliśmy do Szteklina - całkiem klimatyczna wioska pośrodku niczego. Następnie kierowaliśmy się dalej na północ do Radziejewa z którego już dalej jechaliśmy asfaltem do Piesienicy, gdzie jest przystanek kolejowy.

Okolica przypominała mi wczorajszy dzień. Wrażenie odległości od cywilizacji jest tutaj trudne do nie zauważenia.

Trochę denerwujący był moment przekroczenia drogi nr 22, jednak za nią każdy kilometr był przyjemną jazdą z atrakcyjnymi widokami. Ciekawy był zjazd i podjazd w Karolewie.

Pomnik na stacji w Piesienicy (115.2509765625 kB)
Pomnik na stacji w Piesienicy
Pentax K-S2, 70mm f4.5 1/320 s ISO100

Stacja w Piesienicy to według mnie najlepszy typ stacji kolejowych dla turystyki rowerowej. Już od momentu gdy wysiądzie się z pociągu jest się z dala od dużych miejscowości a okolica jest interesującą. Ruch samochodowy jest bardzo mały.

Wpis ukończono dnia 2018-09-25, czyli 146 dni później.