Parowozem przez Piłe do Stargardu

jadąc po jednej z dwóch linii przez zachodniopomorskie

Aleksander Kwiatkowski, 2019-06-20 (czwartek)

Tagi: Kolejowe, Strona główna
Miejscowości: Poznań, Suchy Las, Oborniki, Rogoźno, Budzyń, Chodzież, Kaczory, Piła, Ujście, Szydłowo, Wałcz, Tuczno, Kalisz Pomorski, Drawno, Recz, Dobrzany, Suchań, Stargard
Województwa: Wielkopolskie

Wstęp

Moja turystyka kolejowa to głównie jazda po mniej popularnych liniach kolejowych. O połączeniu Piła-Stargard słyszałem, że jest bardzo ładna widokowo - ładniejsza od połączenia Szczecinek-Stargard, dlatego postanowiłem skorzystać z oferty Turkolu.

Szczegóły

Przerwa w Rogoźnie (114.0693359375 kB)

Wyjazdu z Poznania opisywać nie będę, ten fragment jest dla mnie mniej ciekawy.

Okolica stacji Ostrówki (135.28515625 kB)

Dopiero zbliżając się do Chodzieży krajobraz stawał się ciekawszy.

Wyjazd z Chodzieży (155.380859375 kB)

Nie było już biletów na pociąg do Ujścia ale udało mi się kupić bilet na miejsce stojące w wagonie gastronomicznym.

Stawy na północ Chodzieży (136.578125 kB)

Po zniszczeniu linii kolejowej 374 zostały dwa "kikuty". Z jednej strony do Czarnkowa, do którego kiedyś dojechałem pociągiem. A drugi "kikut" właśnie kończy się w Ujściu, do którego tego dnia jechaliśmy.

Okolice wsi Dziembówka (168.0322265625 kB)

Bardzo mi się podoba pas w okolicy Noteci gdyż na terenach zalewowych aktywność ludzka jest minimalna.

Wyremontowana stacja w Dziembówku (119.2568359375 kB)

Dotarliśmy do [Piły][wiki-pila].

Przejazd przez Gwdę (109.373046875 kB)

Tam spotkała nas burza. Była ona bardzo gwałtowna i jednocześnie krótka.

Ruszyliśmy podczas silnego deszczu (119.642578125 kB)

Ruszyliśmy na południe do Ujścia. Jak szybko się pojawiła burza tak szybko zniknęła.

Rów wałowy niedaleko Ujścia (157.59765625 kB)

Dotarliśmy do huty szkła. Krajobraz w jej okolicy był zdecydowanie inny.

Trudno mi opisać jaki. Przemysłowy - to truizm, niezagospodarowany w okolicy, trochę suchy... bo wszystko jest suche, trochę dziki...

Huta Szkła w Ujściu (131.1123046875 kB)

Wróciliśmy do [Piły][wiki-pila] i następnie ruszyliśmy pociągiem na zachód w stronę do Stargardu.

Okolica miejscowości Cyk (149.77734375 kB)

Jadąc do Wałcza przejeżdżaliśmy przez tereny, które zwiedziłem rowerem dwa lata temu. Dopiero teraz mi się udało przejechać tutaj pociągiem.

Okolica Skrzatusza (108.560546875 kB)

Dotarliśmy do Wałcza. Było tu kiedyś znacznie więcej połączeń kolejowych: linia 416 do Wierzchowa Pomorskiego przez naprawdę małe wioski, oraz linia 412 przez Człopę do Krzyża Wielkopolskiego.

Wjazd do Wałcza (166.58203125 kB)

Gdyby była możliwość, to z ogromną chęcią bym przjechał się tymi liniami i wykorzystywał je do swojej turystyki rowerowej.

Okolica Rutwicy (204.373046875 kB)

Jechaliśmy teraz po linii 403. Patrząc na mapę jest tam wiele miejsc, w których z chęcią bym rozpoczął rowerowe wycieczki. Słyszałem wiele dobrego o walorach widokowych tej linii, jednak w praktyce czułem się trochę rozczarowany. Możliwe, że miałem zbyt duże oczekiwania.

Może jakbym zwiedzał rowerem to bym zobaczył więcej ciekawych miejsc.

Samotne drzewa (100.826171875 kB)

Dotarliśmy do Kalisza Pomorskiego. Stacja jest położona prawie 3km od centrum miasta. Bliżej centrum jest stacja Kalisz Pomorski Miasto, przez który do 2013 można było dojechać do Złocieńca.

Okolica Tuczna Krajeńskiego (115.01953125 kB)

Zachodniopomorskie ma spore obszary mniej zaludnione przez co infrastruktura kolejowa nie jest tutaj w stanie idealnym. Z drugiej strony dlatego tak bardzo lubię te miejsca na rower. W 2020 będę chciał na majówkę wyruszyć właśnie w te rejony.

Linia kolejowa w stronę Złocieńca (215.8671875 kB)

Jechaliśmy głównie przez lasy. Było to nudne. Patrząc na mapę, na której widać ogrom jezior i ciekawych przyrodniczo miejsc, mam chęć eksploracji tych miejsc.

W stronę Cybowa (211.875 kB)

Widzę przystanek we wsi Cybowo. Obok jest las, duże jezioro i mało ludzkich zabudowań. Takich miejsc jest tu ogrom.

Drawa w okolicy miejscowości Prostynia (129.3828125 kB)

Prostynia jest również malutką wsią, przy której są tereny podmokłe w okolicy rzeki Drawy.

Widok na Recz (132.5029296875 kB)

Gdyby nie bliskość drogi 10-tki te tereny mogłyby być naprawdę dzikie.

Okolica Ognicy (125.1591796875 kB)

Dotarliśmy do Recza. Ta miejscowość od dawna mnie ciekawi. Tutaj przystanek kolejowy jest również oddalony - około półtora kilometra od centrum. Miasto jest położone w dolinie a przystanek kolejowy jest 20 metrów wyżej.

Szynobus w Tarnowie Pomorskim (194.91796875 kB)

Wkraczaliśmy w okolice, które zwiedzałem rowerem wiosną 2018.

Okolice Ulikowa (114.015625 kB)

Dotarliśmy do zelektryfikowanej linii 202 którą już bezpośrednio możemy dojechać do Stargardu.

Tory linii kolejowej 202 (129.541015625 kB)

Dojeżdżając do Stargardu zauważyłem stosunkowo dużą elektrownie słoneczną.

Farma fotowoltaiczna w Stagardzie (127.7470703125 kB)

Nie zdążyłem na pociąg IC i musiałem czekać na regionalny, który jechałem aż 3 godziny. Wracałem raczej zadowolony obserwując inne ciekawe miejsca na rower. Zrobiłem sobie notatki, zrzuty ekranu z aplikacji mapowej, o których ostatecznie i tak zapomniałem.


Powiązane wpisy

Wpis ukończono dnia 2020-02-25, czyli 250 dni później.