Tagi: Autobusowa, Strona główna
Miejscowości: Szwajcaria
Wstęp
Spoglądając plan wycieczki wydawało mi się, że właśnie ten dzień będzie dla mnie na najciekawszym - będę w zupełnie innym miejscu, najwyższym kiedykolwiek byłem w życiu.
Szczegóły
do Jungfrau
Patrząc na prognozę pogody i brak chmur o poranku nie mogłem nie spróbować wstać na wschód słońca.

Olympus M1m3, Olympus 12-100mm f4, 92mm f4.0 1/125 s ISO200
Nawet nie musiałem wychodzić z hotelu aby zrobić dobre zdjęcie. Wystarczyło otworzyć drzwi balkonowe.
Przed opuszczeniem noclegu udało się ściągnąć kota do pokoju i tak z jednej strony miałem rewelacyjny widok, z drugiej strony można było go umieścić na kolanach i go głaskać. Rzadko jaki hotel ma takie możliwości.

Olympus M1m3, Olympus 12-100mm f4, 21mm f4.0 1/160 s ISO1600
Dotarliśmy do stacji kolejowej w Interlaken gdzie ruszyliśmy pociągiem do Grindelwald.

Olympus M1m3, Olympus 12-100mm f4, 23mm f4.0 1/60 s ISO200
Powoli się przyzwyczajałem do wyjątkowego krajobrazu, do tych wysokich gór w okolicy.

Olympus M1m3, Olympus 12-100mm f4, 100mm f4.0 1/200 s ISO640
Później musieliśmy przesiąść się na kolejkę gondolową. Trudno mi pisać o tym jak piękne były widoki.

Olympus M1m3, Olympus 12-100mm f4, 100mm f5.6 1/200 s ISO200
Każdy by pomyślał, że właśnie kolejką gondolową dotrzemy do miejsca docelowego. Jednak w rzeczywistości kolejka gondolowa to jest skrót do "normalnej" kolei. Czekała na nas kolejna przesiadka i jazda koleją zbudowaną w tunelu w górze.

Olympus M1m3, Olympus 12-100mm f4, 41mm f6.3 1/200 s ISO200
Patrząc na mapę jestem zaskoczony infrastrukturą kolejową. Oni tutaj po prostu mają górską kolej podmiejską łączącą hotele i schroniska górskie. Jeszcze tylko jakby normalna polska rodzina mogła dojechać tutaj koleją z Polski, zakładając sensowną ilość przesiadek i dostęp do wagonów sypialnych.

Olympus M1m3, Olympus 12-100mm f4, 12mm f5.6 1/125 s ISO200
Dotarliśmy do stacji przesiadkowej na ostateczny pociąg. Pociąg ten jedzie w tunelu wydrążonym w górze do stacji, która jest pod szczytem Jungfraujoch.

Olympus M1m3, Olympus 12-100mm f4, 41mm f9.0 1/400 s ISO200
Pierwzy raz byłem na takiej wysokości i szczerze mówiąc czułem różnicę. Takie coś pozwoliło mi zrozumieć, że na wysokości 8000m n.p.m. przejście kolejnych 50m to nie jest łatwizna.

Olympus M1m3, Olympus 40-150mm f2.8 + TC 2.0x, 150mm f7.1 1/500 s ISO200
W strukturze tych nawisów widać warstwy. Nie znam się ale wydaje mi się, że można po nich rozpoznać kiedy padał śnieg a kiedy topniał.

Olympus M1m3, Olympus 40-150mm f2.8 + TC 2.0x, 230mm f6.3 1/640 s ISO200
Jeżeli nie mam racji to będzie ostateczny dowód za niedoskonałością metody "chłopskiego rozumu".

Olympus M1m3, Olympus 40-150mm f2.8 + TC 2.0x, 300mm f5.6 1/320 s ISO200
Przypomniał mi się cień Śnieżnika, który zaobserwowałem 1 stycznia 2020. Tylko że wtedy słońce było nisko przed zachodem, a teraz był środek dnia. To jeszcze bardziej pokazuje wysokość tych gór.

Olympus M1m3, Olympus 40-150mm f2.8 + TC 2.0x, 230mm f5.6 1/320 s ISO200
Z góry widziałem Przełęcz Kleine Scheidegg. Znajdują się tutaj hotele i stacja kolejowa. Chciałbym przyjechać tutaj zimą.
Nie jestem wielkim fanem miejsc specjalnie stworzonych dla człowieka ale jednak warto by pokazać, że jest tam specjalny lodowy labirynt z lodowymi rzeźbami.

Olympus M1m3, Olympus 12-100mm f4, 12mm f4.0 1/2 s ISO200
Będąc na górze zjadłem obiad. Kosztował on prawie 100zł co jest całkiem sporo jak na obiad, jednak patrzć na inflację w Polsce to mnie to teraz nie przeraża. Wydałem też trochę pieniędzy w sklepie Lindt'a.

Olympus M1m3, Olympus 12-100mm f4, 100mm f4.0 1/160 s ISO200
Wróciliśmy na stację i czekaliśmy za powrotnym pociągiem.

Olympus M1m3, Olympus 12-100mm f4, 23mm f6.3 1/160 s ISO200
Następnie wróciliśmy do autobusu i czekał nas bardzo długi przejazd do noclegu we Włoszech.
autobusem
Jazda autobusem to nie jest to co lubię ale próbowałem podczas jazdy zrobić kilka zdjęć. Zdecydowanie wolałbym poruszać się pociągiem w kraju z taką infrastrukturą.

Olympus M1m3, Olympus 12-100mm f4, 100mm f4.5 1/250 s ISO2000
Kierowaliśmy się do tunelu pod Przełęczą Gottarda. Dla przejazdu samochodem ten tunel ma długość chyba 17km a dla przejazdu koleją ponad 50km.

Olympus M1m3, Olympus 12-100mm f4, 35mm f4.5 1/250 s ISO800
Dla mnie jest to niewyobrażalne (jak na Polaka obserwującego polski rząd) jak strategiczna jest ta inwestycja transportowa. Chyba tylko japoński maglev ją pobija, przynajmniej z tych inwestycji kolejowych, które ja znam.

Olympus M1m3, Olympus 12-100mm f4, 100mm f4.5 1/320 s ISO1000
Włoska strona była trochę... mniej uporządkowana. Jednak była znacznie ładniejsza niż faktyczne Włochy, do których jechaliśmy.
W sklepach przydrożnych trudniej było się porozumieć po angielsku albo niemiecku.

Olympus M1m3, Olympus 12-100mm f4, 54mm f4.5 1/160 s ISO500
Nie chce mówić że Włochy są brzydkie ale są biedniejsze i bardziej klimatyczne. I tu i tu warto jest sobie spokojnie pospacerować i poznać okolice.

Olympus M1m3, Olympus 12-100mm f4, 100mm f4.0 1/200 s ISO800
Robiło się późno, byliśmy zmęczeni i głodni. Niestety nie były zaplanowane przerwy przy jakimś lokalnym sklepie dlatego oczekiwaliśmy celu wycieczki i kolacji.

Olympus M1m3, Olympus 12-100mm f4, 29mm f4.5 1/250 s ISO1000
Niektóre budynki trudno było określić czy ktoś w nich mieszka. Nie były ruderami, były trochę zapomniane. Ruch pieszy był bardzo mały. Rzadko kogokolwiek widziałem na ulicy.

Olympus M1m3, Olympus 12-100mm f4, 80mm f4.0 1/250 s ISO6400
Dotarliśmy do hotelu. Jakość jego nie była zbyt wysoka. Zakupione czekolady władowaliśmy do najzimniejszego miejsca w pokoju aby przetrwały one do końca wycieczki.

Olympus M1m3, Olympus 17mm f1.2, 17mm f1.2 1/8 s ISO200
Wielu osobom kolacja nie smakowała ale dla mnie była ok. Cieszyłem się z tego, że możemy zjeść coś ciepłego. W okolicy była pizzeria ale aż taki łakomy nie byłem.
Nie byłbym sobą jakbym nie chciał zwiedzić okolicy noclegu. Krótki wieczorny spacer nie zaowocował powstaniem wielu ciekawych zdjęć, które chciałbym tutaj umieścić.
Powiązane wpisy
- 2022-05-19 - Bellinzona, Locarno i Ascona
- 2022-05-20 - Lugano, Melide i włoskie miejscowości
- 2022-05-17 - Zurych, Berno i Interlaken
Wpis ukończono dnia 2023-10-06, czyli 506 dni później.