Pętla kolejowa z Jesionika do Ołomuńca

jadąc pociągiem przez góry, czeski transport kolejowy to inny świat

Aleksander Kwiatkowski, 2019-08-10 (sobota)

Tagi: Kolejowe, Strona główna
Miejscowości: Czechy
Województwa: Kraj Ołomucki, Kraj Morawsko-Śląski, Opolskie

Mapa

251 km | 6 h | Mapy: UMP | OSM | Mapy.cz | Google

Wstęp

Tego dnia pogoda była niepewna dlatego postanowiłem wybrać się na kolejową wycieczkę. Zaplanowałem trasę-pętlę przez tereny górskie Czech.

Szczegóły

Czeskie koleje są na poziomie znacznie wyższym niż polskie. Jest to kolejna rzecz, którą jako Polak im zazdroszczę. Zastanawiam się co wpłynęło na to że jeden kraj rozwinął się lepiej i chyba główną przyczyną jest mentalność i umiejętność wykorzystania tego co się ma.

Rzeka Staric (209.80859375 kB)
Rzeka Staric
Olympus M1m2, Olympus 12-100mm f4, 12mm f4.5 1/80 s ISO200

Zgodnie z prognozą pogody - lekkim deszczem - wybrałem ten dzień na wycieczkę kolejową. Chcąc zobaczyć górskie trasy kolejowe zaplanowałem pętlę przez Ołomuniec, który również jest ciekawym miastem.

Okolice Jesionika (121.8896484375 kB)
Okolice Jesionika
Olympus M1m2, Olympus 12-100mm f4, 92mm f4.0 1/200 s ISO400

Kierowaliśmy się na północ w stronę granicy z Polską. Pociąg zatrzymywał się w Głuchołazach. Jest to kolejny przykład sytuacji gdy koleje innego państwa mają lepsze połączenia z polskimi miejscowościami.

Czy to nie jest powód do wstydu? Według mnie trochę tak, że taki duży kraj jak Polska nie może zagwarantować dostępu do kolei i sąsiednie Czechy muszą nam "pomagać".

Domy w Głuchołazach (137.107421875 kB)
Domy w Głuchołazach
Olympus M1m2, Olympus 12-100mm f4, 18mm f7.1 1/200 s ISO400

Dojechaliśmy do stacji głównej - Głuchołazy. Piszę ten wpis w marcu 2020 siedząc w domu izolując się od koronowirusa i naprawdę bardzo tęsknie za tymi widokami - za górami, zielenią.

Stary semafor w Głuchołazach (150.697265625 kB)
Stary semafor w Głuchołazach
Olympus M1m2, Olympus 12-100mm f4, 80mm f5.6 1/320 s ISO400

Poprawiam ten wpis w sierpniu. Już nie tak tęsknie za kolorem zieleni jak wtedy ale czuję, że nie wykorzystałem dobrze czasu wakacji.

Dwa kierunki do Czech (139.162109375 kB)
Dwa kierunki do Czech
Olympus M1m2, Olympus 12-100mm f4, 12mm f8.0 1/250 s ISO400

Pociąg ruszył na południe. Widziałem tory kolejowe którymi przyjechaliśmy do Głuchołazów.

Okolica Jindřichova (119.27734375 kB)
Okolica Jindřichova
Olympus M1m2, Olympus 12-100mm f4, 38mm f7.1 1/250 s ISO400

Przejechaliśmy przez Pokrzywne, przekroczyliśmy granicę i wjechaliśmy w okolicę Jindrychowa. Okolica już nie była tak "górska" jak wcześniej.

Stacja Jindřichov ve Slezsku (133.66015625 kB)
Stacja Jindřichov ve Slezsku
Olympus M1m2, Olympus 12-100mm f4, 20mm f5.6 1/125 s ISO400

Do stacji w Tremesna ve Slezsku dojeżdża kolejka wąskotorowa z miejscowości Osoblaha. Ciekawi mnie ta trasa, jest ona położona bardzo blisko do granicy.

Zbliżając się do Mesto Albrechtice (145.8603515625 kB)
Zbliżając się do Mesto Albrechtice
Olympus M1m2, Olympus 12-100mm f4, 66mm f6.3 1/320 s ISO400

Powoli zbliżaliśmy się do granicy z Polską. Ponownie byłem pod wrażeniem czeskiego systemu transportowego.

W sumie chodzi nie tylko o transport. Co chwilę widać jak "oni mają więcej albo lepiej" i zastanawiam się dlaczego nie możemy brać z nich przykładu. Czy zapłacili to swoim językiem, który dla mnie osobiście nie brzmi poważnie?

Krajobraz po żniwach (146.15625 kB)
Krajobraz po żniwach
Olympus M1m2, Olympus 12-100mm f4, 100mm f6.3 1/500 s ISO400

Przejechaliśmy przez Krnov, który albo dla mnie był mniej ciekawy, albo akurat miałem tam przesiadkę i mniej zapamiętałem tą miejscowość.

Okolice stacji Zator (92.6845703125 kB)
Okolice stacji Zator
Olympus M1m2, Olympus 12-100mm f4, 57mm f7.1 1/320 s ISO400

Stacja Milotice nad Opavou była bardzo ciekawa. Gdy my wjechaliśmy na nią czekały tam dwa inne pociągi. Były to wyraźnie mniej priorytetowe pociągi - motoraczki. Najprawdopodobniej można było jednym z nich dojechać do Vrbno pod Pradedem. To jest niesamowite dla mnie, że tam po prostu jest pewność że dojedzie się komunikacją publiczną, a tym bardziej pociągiem.

Okolice stacji Zator (146.9404296875 kB)
Okolice stacji Zator
Olympus M1m2, Olympus 12-100mm f4, 47mm f6.3 1/200 s ISO400

Z tego co widzę to w okolicy są trzy stacje końcowe górskie: wspomniany wyżej Vrbno pod Pradedem, Mala Moravka, Kouty nad Desnou oraz Rymarov.

Widok na Bruntal (141.732421875 kB)
Widok na Bruntal
Olympus M1m2, Olympus 12-100mm f4, 35mm f7.1 1/200 s ISO400

Jechaliśmy teraz przez bardzo gęste tereny leśne aż do miejscowości Bruntal.

Sielska okolica Tylova (138.1787109375 kB)
Sielska okolica Tylova
Olympus M1m2, Olympus 12-100mm f4, 12mm f8.0 1/250 s ISO400

Opuściliśmy na krótką chwilę tereny górskie aby po chwili znowu jechać po mocno krętych torach.

Sielska droga z Detrichowa nad Bystryci (217.162109375 kB)
Sielska droga z Detrichowa nad Bystryci
Olympus M1m2, Olympus 12-100mm f4, 92mm f5.6 1/320 s ISO400

Ponownie byłem pozytywnie zaskoczony. Jakaś miejscowość Hruba Voda, gdzieś na krańcu cywilizacji, otoczona lasami i poligonem, ma swoje połączenie kolejowe. I to nie jedno - są tutaj aż 3 stacje!

Okolica stacji Hruba Voda-Smilow (172.9873046875 kB)
Okolica stacji Hruba Voda-Smilow
Olympus M1m2, Olympus 12-100mm f4, 12mm f5.0 1/100 s ISO400

Muszę doczytać co jest tam takiego ciekawego. Chciałbym aby w Polsce nawet małe miejscowości były tak samo ważne dla systemu transportowego.

Motoraczek na stacji Hruba Voda (190.935546875 kB)
Motoraczek na stacji Hruba Voda
Olympus M1m2, Olympus 12-100mm f4, 100mm f4.0 1/200 s ISO400

Zbliżaliśmy się do celu wycieczki. Chociaż celem była sama wycieczka kolejowa a Ołomuniec tak był cel "przy okazji".

Widok na Fort Radikov (102.9677734375 kB)
Widok na Fort Radikov
Olympus M1m2, Olympus 12-100mm f4, 100mm f5.0 1/320 s ISO400

Spacer w Ołomuńcu opisałem tutaj.

Nasz pociąg powrotny był delikatnie opóźniony. Na szczęście był klimatyzowany i było w nim wifi. Wiedziałem że trasa wyjazdowa na północ nie będzie aż tak ciekawa gdyż teren jest tam raczej płaski.

Opuszczając Ołomuniec (111.548828125 kB)
Opuszczając Ołomuniec
Olympus M1m2, Olympus 12-100mm f4, 15mm f6.3 1/160 s ISO400

Zdecydowanie bardziej wolałbym jechać pociągiem przez Sternberk, gdzie trasa byłaby bardziej górska, jednak niestety nie było sensownego połączenia o tej porze.

Okolice miejscowości Mohelnice (74.81640625 kB)
Okolice miejscowości Mohelnice
Olympus M1m2, Olympus 12-100mm f4, 35mm f5.0 1/100 s ISO400

Nasz pociąc z krótkim opóźnieniem dotarł do stacji Bludov. Niestety pociąg na który chciałem się przesiąść nie miał opóźnienia i po prostu się spóźniliśmy. Zacząłem kombinować i szukać opcji powrotu.

Drzewo przy stacji Bludov (153.81640625 kB)
Drzewo przy stacji Bludov
Sony A7R, Sony 85mm f1.8, 85mm f1.8 1/320 s ISO100

Już sama stacja jest ciekawa. Jest "gdzieś daleko" a z niej można dostać się do: Ołomuńca przez Sternberk, Sobotin, Kouty nad Desnow oraz do Jesionika.

Stacja Ruda nad Moravou (152.7412109375 kB)
Stacja Ruda nad Moravou
Sony A7R, Sony 85mm f1.8, 85mm f1.8 1/100 s ISO160

Musieliśmy czekać ponad pół godziny. Z nudów zacząłem robić zdjęcia z rozmyciem tła.

Droga do miejscowości Ostruzna (99.638671875 kB)
Droga do miejscowości Ostruzna
Olympus M1m2, Olympus 12-100mm f4, 12mm f4.0 1/250 s ISO800

Ruszyliśmy. Byliśmy już zmęczeni i powoli pogoda stawała się, zgodnie z prognozą, deszczowa.

Lipova Lazne w deszczu (150.484375 kB)
Lipova Lazne w deszczu
Olympus M1m2, Olympus 12-100mm f4, 23mm f4.0 1/200 s ISO1000

Ze stacji do noclegu wracaliśmy w deszczu. Ostatecznie okazało się, że najlepiej byłoby jechać późniejszym pociągiem z Ołomuńca to byśmy nie musieli kombinować w Bludov.

Chociaż nie wiem czy "lepiej" to dobre słowo. Ja sam nie żałuję tego że zwiedziłem kolejny przystanek kolejowy.


Powiązane wpisy