Przez kujawskie wioski do Kruszwicy

zaczynając na wschód od Inowrocławia, jadąc łukiem podobnym do rozebranej linii kolejowej 213

Aleksander Kwiatkowski, 2018-05-19 (sobota)

Tagi: Rower, Strona główna
Miejscowości: Gniewkowo, Dąbrowa Biskupia, Inowrocław, Kruszwica, Strzelno, Mogilno, Janikowo
Województwa: Kujawsko-pomorskie

Najciekawsze miejsca

Mapa

73 km | 5 h | Mapy: UMP | OSM | Mapy.cz | Google

Wstęp

Pomimo tego, że połączenie kolejowe do Torunia jest dosyć dobre i niedrogie, nigdy nie jeździłem rowerem po tych terenach. Również nie zapuszczałem się rowerem na wschód od Strzelna.

Szczegóły

Zabrałem ze sobą aparat Olympus M10 mark II z kitowym obiektywem 14-42.

Dojechałem pociągiem do Gniewkowa, które jest w połowie drogi między Inowrocławiem a Toruniem.

Falujące zboże na wietrze (170.470703125 kB)
Falujące zboże na wietrze
Olympus M10m2, Olympus 14-42mm Kit, 42mm f10.0 1/320 s ISO200

Pojechałem drogą gruntową w stronę Wierzbiczan. Z jednej strony nie było to nic ciekawego ale podobało mi się jak zielone zboże faluje na wietrze.

Wieś Parchanie (156.3212890625 kB)
Wieś Parchanie
Olympus M10m2, Olympus 14-42mm Kit, 14mm f9.0 1/400 s ISO200

Dotarłem do asfaltu i kierowałem się na południe do Gąsek, a następnie dalej zielonym szlakiem rowerowym. Można nim dość łatwo dojechać do Inowrocławia jeżeli bym się trzymał jego.

We wsi Parchanie podobało mi się miejsce, gdzie po jednej stronie drogi jest stodoła a po drugiej blok mieszkalny (zdjęcie powyżej).

Okolica Kanału Parchańskiego (129.6767578125 kB)
Okolica Kanału Parchańskiego
Olympus M10m2, Olympus 14-42mm Kit, 42mm f8.0 1/800 s ISO200

Opuściłem asfalt i teraz czerwonym szlakiem pieszym jechałem na południe. Droga była miejscami bardzo piaszczysta.

Gdy dojechałem do Kanału Parchańskiego wjechałem w las. Musiałem 2.5km dalej na południe jechać aby go opuścić. Trudno coś więcej o tym napisać.

Klimatyczny budynek w Radojewicach (221.900390625 kB)
Klimatyczny budynek w Radojewicach
Olympus M10m2, Olympus 14-42mm Kit, 14mm f8.0 1/320 s ISO200

Z Radojewic przez Łąkocin jechałem w stronę Karczyna.

Brama niedaleko wsi Witowy (154.767578125 kB)
Brama niedaleko wsi Witowy
Olympus M10m2, Olympus 14-42mm Kit, 25mm f11.0 1/400 s ISO200

Zbliżałem się do torów w Karczynie. Kiedyś był tutaj przystanek kolejowy, jednak w tym momencie linia ma wyłącznie charakter towarowy. Pociągi pasażerskie tymczasowo przejeżdżają tutaj tylko w wyniku remontu torów między Poznaniem a Warszawą.

Wiosenne pola (169.97265625 kB)
Wiosenne pola
Olympus M10m2, Olympus 14-42mm Kit, 24mm f8.0 1/250 s ISO200

Wieś Karczyn jest według mnie bardzo klimatyczna: zerowy ruch, stare budynki jakiegoś państwowego gospodarstwa. Jadąc miałem wrażenie, że nikt inny oprócz mieszkańców nie przyjedzie tutaj samochodem.

Opuszczone budynki gospodarcze w Karczynie (151.6572265625 kB)
Opuszczone budynki gospodarcze w Karczynie
Olympus M10m2, Olympus 14-42mm Kit, 14mm f6.3 1/250 s ISO100

Z Karczyna pojechałem na zachód do Szarlej. Tutaj już do Kruszwicy jechałem bezpośrednio. Pomimo tej samej klasy drogi ruch był wyraźny, co jest ogromną różnicą.

Zakładny spożywczo-przemysłowe w Kruszwicy (137.375 kB)
Zakładny spożywczo-przemysłowe w Kruszwicy
Olympus M10m2, Olympus 14-42mm Kit, 25mm f8.0 1/200 s ISO100

Przez Kruszwicę przejechałem się bez zatrzymywania. Chciałem oszczędzić czas i ruch samochodow motywował mnie, aby jak najszybciej znaleźć się na spokojniejszej drodze.

W Łagiewnikach chciałem podjechać do miejsca rozebranej linii kolejowej 231. Łudziłem się, że nie zarosła totalnie. Nic ciekawego tam nie zobaczyłem. Linia zamieniała się w krzaki.

Budynek stacji w Polanowicach (125.65234375 kB)
Budynek stacji w Polanowicach
Olympus M10m2, Olympus 14-42mm Kit, 20mm f7.1 1/320 s ISO100

Jedyny przejezdny odcinek torów jest między Inowrocławiem a Kruszwicą. Tym odcinkiem jechałem rok temu.

Najbardziej widocznym dowodem istnienia tej linii na mojej trasie był budynek dworca w Polanowicach.

Wjazd do Polanowic (239.11328125 kB)
Wjazd do Polanowic
Olympus M10m2, Olympus 14-42mm Kit, 42mm f7.1 1/160 s ISO100

Skręciłem na zachód jadąc do Stodół. Gruntową drogą skróciłem do Starczewa. Droga ta była miejscami błotnista.

Słupy do nowej linii energetycznej (134.5595703125 kB)
Słupy do nowej linii energetycznej
Olympus M10m2, Olympus 14-42mm Kit, 42mm f10.0 1/250 s ISO100

Do Strzelna miałem tylko 3km. Zrobiłem przerwę w Łąkiem.

Jaś (133.134765625 kB)
Jaś
Olympus M10m2, Olympus 14-42mm Kit, 35mm f5.5 1/60 s ISO100

Postanowiłem wracać do Poznania z Kołodziejewa. Teraz jechałem pod wiatr oraz miałem konkretne ograniczenie czasowe przez co musiałem jechać sprawnie.

Standardowy krajobraz wiejski (212.7060546875 kB)
Standardowy krajobraz wiejski
Olympus M10m2, Olympus 14-42mm Kit, 14mm f5.0 1/160 s ISO100

Chciałem jechać przez Jeziorki do Bronisławia a tam dotarłbym do Jeziora Pakoskiego, z którego w linii prostej jest około 8km do Kołodziejewa.

W Jeziorkach musiałem przekroczyć drogę 15-tkę (nr drogi zmieniał się w przeszłości). W tym miejscu były również tory linii kolejowej 213 jednak aby ulepszyć przepustowość drogi zostały ono usunięte.

Między Dębowem a Kołodziejewem (178.61328125 kB)
Między Dębowem a Kołodziejewem
Olympus M10m2, Olympus 14-42mm Kit, 14mm f7.1 1/320 s ISO100

Miałem wrażenie, że ukształtowanie terenu jest znacznie ciekawsze tutaj. Wioski które mijałem były raczej podobne do siebie ale w połączeniu z popołudniowym słońcem były jakby troche ładniejsze.

Zdążyłem dojechać prawie 10 minut przed odjazdem pociągu. Ten odcinek był znacznie bardziej męczący


Powiązane wpisy

Wpis ukończono dnia 2018-10-13, czyli 147 dni później.